Växande misstankar om ett listigt trick för att justera höjden på en Formel 1-bils framdel under parc fermé-förhållanden har lett till att FIA omedelbart agerat inför helgens USA Grand Prix, kan Autosport avslöja.
Källor har uppgett att diskussioner har förts mellan flera team och FIA de senaste veckorna angående oro för att ett obestämt team kan ha hittat ett smart sätt att justera framdelens markfrigång mellan kvalet och racet.
Att kunna höja eller sänka framdelen, även med en liten marginal, mellan kvalet och racet skulle ge en tydlig fördel när det gäller att optimera de olika höjdkraven mellan ett lågviktigt varv under kvalet och en tyngre bil över en hel racedistans.
Att göra en sådan justering skulle dock vara ett tydligt brott mot F1
tekniska regelverk, som förbjuder förändringar av bilens aerodynamiska uppsättning – förutom framvingen – när bilen befinner sig i parc fermé.
F1 tekniska regler beskriver vilka komponenter som får ändras, och de enda förändringar som tillåts av karossen är: "Den aerodynamiska inställningen av framvingen kan justeras med hjälp av befintliga delar. Inga delar får läggas till, tas bort eller ersättas."
"En tävlande får inte ändra någon del på bilen."
För att säkerställa att team inte har enheter som möjliggör enkla modifieringar, står det i reglerna att: "det måste vara tydligt vid fysisk inspektion att ändringar inte kan göras utan användning av verktyg."
Det har dock uppstått misstankar om att ett team har designat sin bil på ett sådant sätt att det är möjligt att justera markfrigången på den främre delen – även kallad T-tray – genom en förändring av inställningarna inuti cockpiten.
Denna förändring skulle i teorin kunna göras av en mekaniker under den vanliga inspektionen av bilen som utförs mellan kvalet och racet, utan att det skulle upptäckas av externa observatörer.
Det är förstått att teamen har blivit uppmärksammade på möjligheten av detta genom de designuppgifter som alla bilar måste ladda upp till FIA
servrar på open-source-komponenter – som alla tävlande har tillgång till.
FIA har tagit till sig teamens oro över möjligheten att en sådan enhet används och har beslutat att vidta åtgärder från och med helgens race i Austin.
Trots att styrande organet är tydligt med att en sådan anordning som ändrar framdelens höjd under parc fermé-förhållanden skulle vara olaglig, säger man att man inte har fått några avgörande bevis för att ett sådant trick har använts av något team i F1.
Med omedelbar verkan kommer FIA dock att ändra procedurerna för att kontrollera egenskaperna hos framdelen från Austin, vilket kan inkludera användning av sigill på alla enheter som används för att justera T-tray-vinkeln.
En talesperson för FIA sa till Autosport: "Alla justeringar av framdelens markfrigång under parc fermé-förhållanden är strikt förbjudna enligt regelverket.
"Även om vi inte har fått någon indikation på att något team använder ett sådant system, förblir FIA vaksamma i våra pågående ansträngningar att stärka övervakningen av sporten."Som en del av detta har vi genomfört procedurjusteringar för att säkerställa att framdelens markfrigång inte kan justeras enkelt.
"I vissa fall kan detta innebära tillämpning av ett sigill för att ge ytterligare försäkran om regeluppfyllelse."
Avslöjandet om ett potentiellt trick i F1 kommer inför en intensiv säsongsavslutning, med sex lopp kvar och utgången av båda mästerskapen jämnt matchade.