top of page

F1:s försäsongstestning 2024.

Allt att veta inför Formula 1:s försäsongstestning 2024 och mycket mer.




Den nya F1-säsongen är på horisonten med team som planerar att resa till Bahrain för försäsongstestning, där fans får en första glimt av vilka som kan - eller kanske inte kan - vara konkurrenskraftiga.

Förare kommer återigen att starta sina F1-kampanjer på Bahrain International Circuit med försäsongs testning den 21-23 februari, den första banaktionen för 2024.


Årets testning äger rum en vecka innan säsongs öppnaren Bahrain Grand Prix den 29 februari-2 mars, där mycket av det som lärs ut från testningen kan komma till användning.


Kommer Red Bull återigen att vara det laget att slå?

Är Max Verstappen på väg mot sin fjärde raka världsmästartitel?

Eller kan McLaren bygga vidare på sin momentum från 2023 och minska avståndet till Red Bull, Ferrari och Mercedes?


Många fler frågor kommer att presenteras, medan större delen av startfältet förblir detsamma men med två nya lag som AlphaTauri har omdöpts till RB och Sauber har övergett sitt Alfa Romeo-skynke med Stakes stöd.

Så, med spänningen som stadigt byggs inför den kommande F1-säsongen, här är allt att veta om försäsongs testningen där fans också får sina första glimtar av hur de nya bil färgerna för 2024 ser ut på banan.




När är F1:s försäsongs testning 2024?

Bahrain F1 försäsongs testning: 21-23 februari 2024


F1 kommer att arrangera sin försäsongs testning på Bahrain International Circuit för fjärde året i rad, där teamen har bara tre dagar att genomföra sina olika testprogram inför säsongs öppnaren på samma plats.

Att ha Bahrain som försäsongstestningsplats gör att F1-team kan genomföra banaktion i representativa varma, torra och soliga förhållanden. Det håller också nere resekostnaderna och är i linje med F1:s löfte att vara mer miljövänligt, eftersom teamen inte längre behöver flyga från försäsongs testning till den första grand prix.


Innan försäsongs testningen genomför ett team även en filmdag - också känd som en skakning - där upp till 200 km av banan kan avslutas bara för att se till att allt fungerar korrekt med sin nya bil.


Vem kör i F1:s försäsongs testning?

F1-förarmarknaden för 2024 var mycket tyst eftersom varje team behöll sin uppställning från säsongen 2023. Den största nyhets historien under mellansäsongen var faktiskt en förar överföring för 2025 när Lewis Hamilton lämnar Mercedes för Ferrari, vilket förväntas vara en av många rörelser för nästa år eftersom flera kontrakt löper ut i slutet av 2024.


Även om samma förare deltar i försäsongen i år är många på banan vid olika tidpunkter, med ena sidan av ett teams garage som tar morgon sessionen och den andra som ger sig ut efter lunch. De specifika detaljerna om vilken F1-förare som är ute när har dock ännu inte avslöjats.


Att ha Bahrain som försäsongstestningsplats gör att F1-team kan genomföra banaktion i representativa varma, torra och soliga förhållanden. Det håller också nere resekostnaderna och är i linje med F1:s löfte att vara mer miljövänligt, eftersom teamen inte längre behöver flyga från försäsongs testning till den första grand prix.

Innan försäsongs testningen genomför ett team även en filmdag - också känd som en skakning - där upp till 200 km av banan kan avslutas bara för att se till att allt fungerar korrekt med sin nya bil.



F1-förarmarknaden för 2024 var mycket tyst eftersom varje team behöll sin uppställning från säsongen 2023.

Den största nyhets historien under mellansäsongen var faktiskt en förar överföring för 2025 när Lewis Hamilton lämnar Mercedes för Ferrari, vilket förväntas vara en av många rörelser för nästa år eftersom flera kontrakt löper ut i slutet av 2024.


Även om samma förare deltar i försäsongen i år är många på banan vid olika tidpunkter, med ena sidan av ett teams garage som tar morgon sessionen och den andra som ger sig ut efter lunch. De specifika detaljerna om vilken F1-förare som är ute när har dock ännu inte avslöjats.


Vad händer på F1:s försäsongs testning?

F1:s försäsongs testning ger ett team sin första möjlighet att köra olika bil inställningar, delar och program i förberedelse inför den kommande säsongen.

Det handlar mindre om hastighet och mer om att få kunskap om den nya bilen genom att köra så många varv som möjligt, där teamen är fria att köra vilken inställning de vill. Så, tänk på det som en fri träningspass 1-session men över en hel dag gånger tre.

F1:s försäsongs testning på TV De officiella tv-tiderna har ännu inte meddelats men, enligt förra året, förväntas F1 sända hela Bahrain-testet på Sky Sports F1 i Storbritannien och Irland, plus på F1 TV i länder där det är tillgängligt.


F1:s försäsongs testning väderprognos Bahrain förväntas vara varmt och soligt under F1:s försäsongs testning 2024, med temperaturer regelbundet över 20 grader, men inte överstigande 24 grader



.




Fredag förväntas vara den varmaste och soligaste dagens körning, medan molniga intervaller förutsägs för onsdag och torsdag.

Det finns dock nio timmar mellan dagens början och när banan stänger, så temperaturerna kan variera under hela dagen och bli mycket svalare när solen börjar gå ner.

Det finns också mycket låga chanser till regn vilket gör det mer representativt för den inledande grand prix än när Barcelona höll försäsongs testning, eftersom temperaturerna i den spanska staden sällan skulle gå över 15 grader Celsius i februari.


Hur exakt är F1:s försäsongs testning?

Det är bara testning, så varvtider får inte tas som en definitiv indikator på vad hackordningen kommer att vara.

Detta beror på att varvtider som sätts i testningen är dolda av flera variabler som inkluderar olika bil inställningar, bränsle laster, motorlägen, däckföre och däcklivslängd, så det är inte som i kvalet där team har allt uppskruvat för en varv.


Sandbagging är också vanligt förekommande i försäsongs testningen och syftar till när ett team föredrar att dölja sin potential så att det inte visar alla sin fulla hastighet före den inledande grand prix. Detta kan ses i datan nedan, som listar det snabbaste varvet i testningen jämfört med det motsvarande pole position-tiden på samma krets senare under året.

Vad som hände mellan 2016 och 2019 förklarar bäst varför testningen inte är allt och slutet för alla eftersom Ferrari toppade det varje år under den tiden, men Scuderia vann inte en av dessa världsmästerskap.


Det finns också 2014, där Felipe Massa toppade testningen för Williams men det brittiska teamet fick mindre än hälften av konstruktörs mästarna Mercedes poäng detta år.


Ändå erbjuder försäsongs testningen fortfarande några indikationer om vilka som kan vara de starkaste, eftersom Red Bull har toppat de två senaste före att dominera båda dessa kampanjer - även om Charles Leclerc tog pole och seger i Bahrain 2022.


  • 2023: Bahrain

  • Förare: Sergio Perez

  • Team: Red Bull

  • Snabbaste testtid: 1m30.305s

  • Förare: Max Verstappen

  • Team: Red Bull

  • Racets polepositionstid: 1m29.708s

  • Skillnad: -0.597s

  • 2022: Bahrain

  • Förare: Max Verstappen

  • Team: Red Bull

  • Snabbaste testtid: 1m31.720s

  • Förare: Charles Leclerc

  • Team: Ferrari

  • Racets polepositionstid: 1m30.558s

  • Skillnad: -1.144s

  • 2021: Bahrain

  • Förare: Max Verstappen

  • Team: Red Bull

  • Snabbaste testtid: 1m28.960s

  • Förare: Max Verstappen

  • Team: Red Bull

  • Racets polepositionstid: 1m28.997s

  • Skillnad: +0.037s

  • 2020: Barcelona

  • Förare: Valtteri Bottas

  • Team: Mercedes

  • Snabbaste testtid: 1m15.732s

  • Förare: Lewis Hamilton

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m15.584s

  • Skillnad: -0.148s

  • 2019: Barcelona

  • Förare: Sebastian Vettel

  • Team: Ferrari

  • Snabbaste testtid: 1m16.221s

  • Förare: Valtteri Bottas

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m15.406s

  • Skillnad: -0.815s

  • 2018: Barcelona

  • Förare: Sebastian Vettel

  • Team: Ferrari

  • Snabbaste testtid: 1m17.182s

  • Förare: Lewis Hamilton

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m16.173s

  • Skillnad: -1.009s

  • 2017: Barcelona

  • Förare: Kimi Raikkonen

  • Team: Ferrari

  • Snabbaste testtid: 1m18.634s

  • Förare: Lewis Hamilton

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m19.149s

  • Skillnad: +0.515s

  • 2016: Barcelona

  • Förare: Kimi Raikkonen

  • Team: Ferrari

  • Snabbaste testtid: 1m22.765s

  • Förare: Lewis Hamilton

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m22.000s

  • Skillnad: -0.765s

  • 2015: Barcelona

  • Förare: Nico Rosberg

  • Team: Mercedes

  • Snabbaste testtid: 1m22.792s

  • Förare: Nico Rosberg

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m24.681s

  • Skillnad: +1.889s

  • 2014: Bahrain

  • Förare: Felipe Massa

  • Team: Williams

  • Snabbaste testtid: 1m33.258s

  • Förare: Nico Rosberg

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m33.185s

  • Skillnad: -0.073s

  • 2013: Barcelona

  • Förare: Nico Rosberg

  • Team: Mercedes

  • Snabbaste testtid: 1m20.130s

  • Förare: Nico Rosberg

  • Team: Mercedes

  • Racets polepositionstid: 1m20.718s

  • Skillnad: +0.588s

  • 2012: Barcelona

  • Förare: Kimi Raikkonen

  • Team: Lotus

  • Snabbaste testtid: 1m22.030s

  • Förare: Pastor Maldonado

  • Team: Williams

  • Racets polepositionstid: 1m22.285s

  • Skillnad: +0.255s



bottom of page