top of page

Lamborghini Lanzador – Fyrasitsig Elektrisk GT med en otrolig kraft.


Lamborghinis inkörsport till världen av elbilar tar form som en suv GT-modell med fyra rymliga säten och potentialen att generera upp till 1 750 hästkrafter. Även om Lamborghini Lanzador för närvarande är en konceptbil, kommer dess verkliga debut inte att inträffa förrän 2028. Under tiden återstår det många detaljer att finjustera, inklusive hur bilen kommer att låta under full acceleration.

Lamborghinis vd Stephan Winkelmann kommenterar: "Vi utforskar möjligheterna. Det finns tre alternativ: att låta det vara tyst, vilket känns osannolikt; att skapa ett konstgjort ljud; eller att förstärka den svaga ljudnivån som elbilen naturligt har." Men varför avslöja bilen redan nu, hela fem år före dess produktionsstart? Winkelmann förklarar: "När vi stiger in i en ny marknadssegment vill vi undvika att kannibalisera vårt befintliga sortiment. Genom att avtäcka konceptet på förhand förbereder vi marknaden på vad som komma skall."

En annan motivation bakom detta tidiga avslöjande är att det underlättar för att diskutera och utvärdera konceptet med marknaden för att samla åsikter och insikter. Samtidigt måste Lamborghini avvakta medan Volkswagen-koncernens tyska ingenjörer i Wolfsburg utvecklar en ny elektrisk plattform som passar bättre än den nuvarande MEB-plattformen. Lamborghini Lanzador kommer att vila på den framtida SSP-plattformen, beräknad att debutera 2026 och erbjuda kapacitet på upp till 1 750 hästkrafter.

Med dess GT-design siktar Lamborghini på att positionera Lanzador för längre resor snarare än extrema ban prestationer. Vad gäller räckvidd, specificerar Winkelmann att det är för tidigt att fastställa en exakt siffra, men att omkring 500 kilometer är ett mål till 2028. Viktigare än enbart räckvidden är dock den dynamiska kör upplevelsen, som bör skilja sig märkbart från konkurrenterna. Winkelmann kommenterar: "Jag har kört många elbilar och noterat att det finns betydande skillnader mellan märken, inklusive hur bromsenergi återvinns och hur växlingspaddlarna används. Jag är hoppfull om att vi kan skapa en elektrisk bil som verkligen erbjuder en emotionell upplevelse."

Med avseende på mjukvaran poängterar Stephan Winkelmann att mycket kan åstadkommas för att ge en bil en individuell och dynamisk karaktär. Slutligen förutspår Winkelmann att det är mycket som kan göras med mjukvaran för att förbättra de elektriska bilarnas vägegenskaper, till och med överträffa dagens supersportbilar.

Med försäljningsframgångarna för Lamborghini, med 9 233 sålda enheter förra året, varav hälften var Urus, räknar Winkelmann med att Lanzador kommer att sälja omkring 3 000 exemplar årligen med en förväntad prislapp på över 4 miljoner kronor. Nästa steg i Lamborghinis elektrifierings strategi är att lansera nästa generations Urus, som också kommer att vara en ren elbil, ett år efter Lanzadors introduktion. Under tiden förväntar vi oss en uppdaterad version av Urus med en ladd hybrid-drivlina.




bottom of page