Ungerns Grand Prix är på väg att bli ännu mer spännande när en ny experimentell däck regel införs.
Om vädret håller sig torrt kommer förarna att möta en modifierad utmaning under kvalet, där de för första gången kommer att vara tvungna att använda förskrivna däck blandningar för varje segment av sessionen. Detta initiativ har väckt stor nyfikenhet i motor sportvärlden och Ferrari är särskilt intresserade av att se hur kvalet kommer att påverkas av de nya reglerna, som även kommer att gälla på den ikoniska Monza-banan.
Under en vanlig tävlings helg har förarna totalt 13 uppsättningar däck att använda, men på den krävande Hungaroring-banan kommer de endast att ha 11 uppsättningar: tre hårda, fyra medium och fyra soft-däck. I det ordinarie kvalet har teamen tidigare haft friheten att själva bestämma vilken gummiblandning från leverantören Pirelli de vill använda under varje kval segment (Q1, Q2 och Q3). Men för Ungerns Grand Prix kommer det nu att finnas obligatoriska val för varje kval segment: hårda däck i Q1, medium i Q2 och soft i Q3.
Enligt Jock Clear, förar coach på Ferrari, är huvudsyftet med de nya reglerna att få en mer effektiv användning av däcken och samtidigt ge teamen större flexibilitet under de fria träningarna. Teamen kommer nu kunna använda färre däck uppsättningar under helgen, och de får till och med möjlighet att använda redan använda däck set från ett träningspass till ett annat, men med restriktionen att de bara får returnera ett däck set från varje pass. Denna ändring ger förarna en chans att noggrant överväga sitt val av däck blandning under kvalet och ger även en extra taktisk dimension till tävlingen.
Under kvalet kommer varje förare endast ha tillgång till två uppsättningar av de hårda däcken i Q1, två uppsättningar av de medium-däck i Q2 och två uppsättningar av de mjuka däcken i Q3. Detta innebär att förarna kommer att behöva vara strategiska och välja noggrant vilka segment de vill optimera för att få ut det bästa möjliga resultatet.
Det finns dock inte bara fördelar med de nya reglerna. Enligt Jock Clear kan de påverka förarnas förberedelser inför loppet. Sedan tidigare har Formel 1 implementerat en "påtvingad parc ferme" från kvalet och framåt, vilket innebär att förarna inte får göra några större förändringar på sina bilar efter kvalet. Detta har tvingat förarna och deras team att hitta en balans som fungerar både för ett kval med låg bränsleförbrukning och för tävlingen med högre bränsleförbrukning och trafik. De nya däck reglerna kan ytterligare försvåra denna kompromiss.
Det återstår att se hur förarnas taktik och strategier kommer att förändras med dessa nya däck regler. Med förväntningar om en ökad trafik under kvalet och möjligheten till mer utmanande situationer på banan, lovar Ungerns Grand Prix att bli en oförglömlig tävling för både förare och fans. Motorsport världen håller andan och ser fram emot en helg full av spänning och oväntade vändningar på Hungaroring.