Efter nästan tolv år av väntan är Ferrari tillbaka med sin senaste supersportbil – F80. Trots att den endast har sex cylindrar, kan motorsportsentusiaster vara lugna – Ferrari F80 levererar fler hästkrafter än någon tidigare modell. Som en spirituell efterträdare till LaFerrari bryter F80 traditionen genom att överge de klassiska V12- och V8-motorerna för en Formel 1-inspirerad V6-motor.
F80 är inte vilken V6 som helst. Den heter F163C, en 3,0-liters V6 med en 120-graders cylinderbank som varvar upp till hela 9 000 r/min. Med hjälp av två blixtsnabba turbos producerar motorn 900 hästkrafter och 850 Nm – vilket gör den till den starkaste V6-motorn Ferrari någonsin byggt. Kombinationen av en bensinmotor som driver bakhjulen och tre elmotorer (två fram och en bak) ger F80 en systemeffekt på 1 200 hästkrafter.
Mycket av tekniken bakom F80 är hämtad direkt från Le Mans-vinnaren Ferrari 499P, inklusive den avancerade turboladdningen där turbon drivs av en elmotor, vilket eliminerar fördröjningen och maximerar responsen.
De två elmotorerna på framaxeln bidrar med 140 hästkrafter vardera, medan den tredje elmotoren bak fokuserar på regenerering av energi vid inbromsning och bidrar med upp till 82 hästkrafter vid accelerationsbehov. Ett batteri på 2,3 kWh, som väger endast 39 kg, lagrar energin som driver elmotorerna.
Trots sin imponerande prestanda väger F80 endast 1 525 kg utan vätskor. En åttaväxlad dubbelkopplingslåda ansvarar för växlingarna och levererar bensinmotorns kraft direkt till bakhjulen. För att minska luftmotståndet har Ferrari utformat kupén smalare, med en innovativ 1+1-sitslösning där passageraren är placerad något bakom föraren.
Ferrari F80 accelererar från 0 till 100 km/h på otroliga 2,15 sekunder och har en toppfart på 350 km/h. Priset? Från 3,6 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 40 miljoner kronor.
Ferrari har återigen bevisat att deras strävan efter prestanda och innovation inte har några gränser – F80 är en hyllning till både märkets racingarv och framtiden för superbilskonstruktion.