Red Bull Racing står inför en ekonomisk utmaning inför F1-säsongen 2024 efter att ha satt flera imponerande rekord under 2023. Med Max Verstappen vid ratten slog stallet inte bara prestations rekord utan även plånbok rekord, och nu tvingas de betala en rekordsumma på 7,4 miljoner dollar för rätten att tävla i det kommande årets Formel 1.
Den imponerande poängskörden på 860 poäng under 2023 överträffade Mercedes tidigare rekord från 2016, vilket direkt påverkar den anmälningsavgift som stallet måste betala. Enligt det långvariga Concorde Agreement, som reglerar förhållandet mellan FIA, Formel 1 och stallen, baseras avgiften på föregående säsongens poäng. Den fasta summan är 500 000 dollar, och varje poäng kostar nu 5000 dollar, medan konstruktörs världsmästaren betalar 6000 dollar per poäng. Denna reglering resulterar i att Red Bull måste hosta upp 7 445 817 dollar till FIA senast den 10 december för att garantera sin plats i F1 2024.
I jämförelse betalar Mercedes, som kom på andra plats i märkes-VM, 3,34 miljoner dollar, medan Ferrari på tredje plats får stå för 3,32 miljoner dollar. Å andra sidan betalar det botten placerade Haas-teamet betydligt mindre, endast 736 737 dollar.
Kostnaderna och förberedelserna för F1 2024 inkluderar också förlängningen av Logan Sargents kontrakt med Williams. Trots en tuff debutsäsong och ett överväldigande kvalresultat mot Alex Albon väljer stallchef James Vowles att ge Sargent en chans till 2024. I övriga förar uppställningar är samtliga platser redan upptagna, och inga debutanter kommer att synas på startlinjen.
I Formel 2 blir Theo Pourchaire nästa mästare som står utan plats i Formel 1, följande i spåren av Felipe Drugovich och Oscar Piastri. Pourchaire, ansluten till Sauber, uttrycker besvikelse över avsaknaden av en plats men förblir hoppfull om framtiden. Samtidigt har Valtteri Bottas, förutom sitt racing engagemang, dragit in 150 000 dollar till prostata cancerforskningen genom en unik kalender med hans avklädda bakdel.