top of page

Svensk överlägsenhet: Koenigsegg Jesko attack sätter nytt banrekord på Gotland Ring.




I en imponerande uppvisning av överlägsen prestanda har Koenigsegg Jesko Attack tagit sig an Gotland Ring och lämnat konkurrenterna långt bakom sig. Den svenska hyperbilen visade sin överlägsenhet genom att vara nästan åtta sekunder snabbare än en Porsche GT3RS MR.


Jesko Attack är banversionen av Koenigseggs nya hyperbil och är utrustad med en imponerande stor bakvinge och specialdesignad aerodynamik för att maximera downforce på bana. Även om leveranserna av denna modell precis har börjat, har vi äntligen fått ett första smakprov på dess prestanda. Koenigsegg har släppt en film på Youtube som fångar ögonblicket då bilen satte ett nytt banrekord på Gotland Ring i september 2023.


Gotland Ring, känt för sin längd på 7,3 km, tekniska utmaningar med stora höjdskillnader och krävande kurvor, liknar inte oväntat den legendariska Nürburgring, Nordschleife. Vid rekord körningen var temperaturen 18 grader, och Jesko Attack tankades med vanlig 98oktan bensin istället för E85, vilket begränsade effekten till 1280 hästkrafter istället för fulla 1600 hästkrafter på E85. Trots detta lyckades Jesko Attack krossa det tidigare rekordet på Gotland Ring. Det snabbaste varvet som tidigare registrerats var 3:04.83 med en Porsche GT3RS MR. Koenigsegg Jesko rundade banan på imponerande 2:56.97 - nästan åtta sekunder snabbare!


För att ge en inblick i bilens prestanda presenterar vi här filmen ifrån Koenigsegg egen youtube kanal inifrån den Jesko Attack som körde på Gotland Ring i september 2023. Gotland Ring, med sina 7,3 km långa bana, erbjuder ett enormt hopp och ojämnheter som ställer liknande krav som den ännu längre Nürburgring, Nordschleife.



Testföraren Niklas Lilja avslöjar att han pressade Jesko Attack till cirka 90 procent av dess fulla potential under rekordkörningen. Det är värt att notera att syftet på Gotland Ring var inte att slå rekord, utan att utföra omfattande tester och marknadsaktiviteter, enligt uppgifter från Koenigsegg."


Grand Racing Magazine

bottom of page